Chirurgia stomatologiczna

Chirurgia stomatologiczna to dziedzina stomatologii zajmująca się leczeniem zabiegowym jamy ustnej w celu likwidacji stanów zapalnych i poprawy warunków anatomicznych kości szczęk i tkanek miękkich.

Oto najczęściej wykonywane zabiegi w naszej klinice:

• ekstrakcje (usuwanie zębów) również zębów zatrzymanych i niewyrżniętych
  • odsłanianie zębów zatrzymanych w łuku
  • plastyka połączeń z zatoką szczękową
  • ekstrakcje zębów mądrości
  • resekcja wierzchołka korzenia
  • przygotowanie jamy ustnej do leczenia protetycznego – podcinanie wędzidełek
  • operacyjne usuwanie zębów zatrzymanych
  • hemisekcje

Hemisekcja

Hemisekcja jest to separacja i usunięcie części korony i korzenia zęba, w obrębie którego występuje stan zapalny z nieodwracalnymi zmianami patologicznymi. Zabieg ten pozwala na zachowanie zdrowej części zęba, która w następnej kolejności zostanie poddana odbudowie protetycznej. Hemisekcja jest zabiegiem niezbędnym w uszkodzeniach pojedynczych korzeni, w nastepstwie m.in. złamań korony i korzeni zęba, głębokiej próchnicy, czy też niewłaściwego leczenia kanałowego, co jest powodem powstania zmian okołowierzchołkowych.

Hemisekcja jest zabiegiem wykonywanym wówczas, gdy leczenie zachowawcze nie jest już możliwe. Wskazaniem do przeprowadzenia zabiegu hemisekcji są:

• zmiany okołowierzchołkowe przy korzeniach, kiedy leczenie endodontyczne nie przyniosło oczekiwanego rezultatu,
  • pionowy ubytek kości w obrębie jednego korzenia,
  • złamanie pionowe zęba i/lub korzenia,
  • inny proces chorobowy.

Przeciwwskazania do przeprowadzenia zabiegu hemisekcji:

• nieprawidłowo przeprowadzone leczenie endodontyczne w obydwu korzeniach,
  • choroby przyzębia (np. paradontoza) – prowadzące do znacznego rozchwiania zęba,
  • brak możliwości odtworzenia protetycznego zęba.

Rehabilitacja protetyczna

Po okresie ok. 6 tygodni od zabiegu, do prawidłowo przeleczonej endodontycznie korony zęba osadza się wkład koronowo-korzeniowy. Na tak przygotowanym podłożu protetycznym osadza się, po kolejnych 2-4 tygodniach, koronę protetyczną rekonstruującą funkcjonalnie i estetycznie całą przestrzeń po utraconym zębie.

Kliniczne wydłużanie koron

Zabieg ten polega na wydłużeniu korony klinicznej w przypadku poddziąsłowego złamania zęba lub próchnicy o zasięgu poddziąsłowym. Kształt dziąsła jest skorygowany tak, aby brzeg złamania czy ubytku był dostępny ponad dziąsłem. Pozwala to, po wygojeniu dziąsła aby wykonać szczelną pracę protetyczną. Zabieg klinicznego wydłużenia korony zęba wykonujemy również w przypadku kiedy dziąsło nadmiernie zasłania koronę zęba. Zęby wydają się wtedy krótkie, co sprawia, że mogą wyglądać mało estetycznie. Dodatkowo pod takimi mocno nachodzącymi dziąsłami znacznie szybciej zbierają się zanieczyszczenia, przez co szybciej może odkładać się kamień nazębny. Tego typu trudno dostępne miejsca są zwyczajowym siedliskiem bakterii wywołujących bardzo nieprzyjemne stany zapalne, które mogą prowadzić do paradontozy.

Co wolno, a czego nie należy robić po ekstrakcji zęba?

Po zabiegu ekstrakcji zęba:

• usuwamy opatrunek po 40 minutach od zabiegu;
  • nie jemy i pijemy przez 2 godziny od zabiegu;
  • w dniu zabiegu jemy tylko letnie, półpłynne pokarmy;
  • nie płuczemy ust;
  • wskazane jest stosowanie zimnego okładu na twarz 2-3 godziny po zabiegu;
  • nie ogrzewamy twarzy po stronie ekstrakcji!
  • warto wstrzymać się od palenia papierosów w dniu zabiegu;
  • w razie wystąpienia dolegliwości bólowych, można zastosować dostępne bez recepty środki przeciwbólowe z wyjątkiem preparatów zawierających kwas acetylosalicylowy – Aspiryna, Polopiryna

Czy wszystkie zęby mądrości trzeba usuwać?

Jeżeli zęby mądrości są zdrowe, ustawione prawidłowo w łuku zębowym, nie sprawiają trudności w oczyszczaniu i nie powodują dolegliwości bólowych to nie należy ich usuwać – chyba, że z powodu innych wskazań, np. ortodontycznych. Natomiast wskazaniem do ekstrakcji zębów mądrości (w tym zatrzymanych) są:

• nieprzydatność w zgryzie;
  • nawroty stanów zapalnych;
  • brak miejsca w łuku zębowym;
  • niektóre choroby miazgi np. ropne zapalanie czy zgorzel miazgi;
  • kieszonka kostna poza koroną zęba;
  • ucisk na ząb sąsiedni;
  • torbiel wokół korony zęba zatrzymanego (widoczna na zdjęciu rentgenowskim);
  • nerwoból spowodowany uciskiem zęba na nerw.

Czy można usuwać zęby u kobiet w ciąży?

Ciąża nie stanowi przeciwwskazania do ekstrakcji. Trzeba jednak odpowiednio zaplanować termin wykonania zabiegu, prawidłowo przegotować pacjentkę, dobrać preparat znieczulający, a sam zabieg przeprowadzić sprawnie i skuteczne. Najlepszym okresem do planowania zabiegów jest drugi trymestr ciąży. W pierwszym trymestrze ogranicza się wykonywanie zabiegów chirurgicznych w jamie ustnej, o ile odłożenie ich nie stanowi zagrożenia dla zdrowia pacjentki. Największą rolę w przygotowaniu pacjentki do zabiegu odgrywa jej uspokojenie i wyjaśnienie konieczności wykonania ekstrakcji. Do znieczulania kobiet ciężarnych mogą być stosowane tylko najskuteczniejsze i najbezpieczniejsze środki znieczulające.

Jak długo może krwawić rana po zabiegu chirurgicznym?

Zabieg chirurgiczny zawsze wiąże się z wystąpieniem krwawienia. Prawidłowy okres krwawienia trwa kilka do kilkunastu minut (do momentu utworzenia się skrzepu). Jeżeli krwawienie wyraźnie się przedłuża uważane jest to za stan nieprawidłowy, mogący mieć różne przyczyny ogólne (skazy krwotoczne, działanie leków) czy miejscowe (zranienie w okolicy rany, uraz kości, itp.). Niezależnie od przyczyny krwawienia należy niezwłocznie zgłosić się do gabinetu w celu uzyskania pomocy.

Czy można uratować wybity ząb?

W przypadku wybicia zęba stałego można zastosować zabieg ponownego umieszczenia go w zębodole – replantacji. Powodzenie zabiegu zależy od 3 czynników:

• dojrzałości zęba – największa szansę mają zęby młode, których korzenie nie są jeszcze całkowicie rozwinięte;
  • czas przebywania poza zębodołem – najlepiej, jeżeli ten czas nie przekracza 20-30 minut;
  • warunków w jakich ząb był przechowywany (wskazane jest przechowywanie zęba przez pacjenta w ustach albo w pojemniku, w mleku lub wodzie).

Podstawową zasadą jest jak najszybsze zgłoszenie się do gabinetu stomatologicznego.