Endodoncja

Pacjenci często stają przed niełatwym wyborem: czy będący przyczyną dolegliwości bólowych ząb usunąć pozbywając się problemu bezpowrotnie czy też podjąć próbę zachowania zęba, mimo że decyzja ta może wymagać cierpliwości i poniesienia kosztów.

W obliczu takiego dylematu warto pamiętać, iż ekstrakcja zęba jest krokiem nieodwracalnym, powodującym konieczność uzupełnienia braku zębowego w przyszłości. Jest to zatem rozwiązanie zarezerwowane dla przypadków, w których nie da się już nic zrobić. Zawsze warto więc podjąć wyzwanie i skorzystać z ostatniej i często jedynej szansy na uratowanie zęba – dzięki nowoczesnej endodoncji.
Leczenie endodontyczne, stosowane w przypadku próchnicy powikłanej zapaleniem, martwicą czy zgorzelą miazgi zębowej polega na usunięciu z komory i kanałów korzeniowych zęba zainfekowanej lub martwej miazgi, mechanicznym poszerzeniu i odkażeniu kanałów oraz szczelnym ich wypełnieniu specjalnymi materiałami.
Aby leczenie kanałowe zakończyło się sukcesem w Klinice „Radental” sięgamy po najnowsze zdobycze techniki:

• nowoczesne narzędzia do opracowania kanałów, ręczne i maszynowe ( MTWO, PROFILE, PROTAPERY wraz z mikrosilnikiem endodontycznym VDW Silver)
  • narzędzia do pomiaru długości kanału korzeniowego, bez konieczności wykonywania zdjęcia rtg, zapewniające wysoką dokładność pomiarów, opartych na analizie sygnałów elektronicznych
  • endometry Raypex 5 firmy VDW umożliwiające przeprowadzenie prawidłowego leczenia kanałowego u pacjentek spodziewających się dziecka, co z uwagi na szkodliwość promieniowania rentgenowskiego musiałoby być odłożone do rozwiązania;
  • systemy do wypełniania kanałów;
  • lupy tytanowe – przyrządy pozwalające uzyskać powiększenie 2,5 krotne obserwowanego obrazu, poprawiając komfort pracy lekarza umożliwiają zwiększenie precyzji wykonywanych zabiegów. Posługiwanie się lupami jest szczególnie pomocne w odnajdywaniu ujść kanałów oraz umiejscawianiu i usuwaniu złamanych narzędzi kanałowych.

Prawidłowość przeprowadzenia zabiegu można ocenić natychmiast wykonując zdjęcie rentgenowskie w pracowni rentgenowskiej Naszej Kliniki za pomocą wewnątrzustnego aparatu RTG Expert DC amerykańskiej firmy Gendex http://www.gendex.pl/pl,expert-dc. Aparat ten połączony z obrazowaniem cyfrowym Gendex GXS-700 http://www.gendex.pl/pl,expert-dc umożliwia natychmiastową ocenę zdjęcia Rtg na monitorze komputera w gabinecie stomatologicznym przy jednoczesnym 70% obniżeniu dawki promieniowania jonizującego.

Przebieg leczenia

Własne zdrowe zęby do najpóźniejszych lat życia to marzenie wielu ludzi. Z reguły niezwykle trudno jest utrzymać uzębienie w idealnym stanie. W każdym przypadku warto jednak walczyć o każdy pojedynczy ząb, nawet jeżeli jest przyczyną dolegliwości bólowych. W takiej sytuacji ostatnią i nierzadko jedyną szansą na uratowanie zęba jest leczenie endodontyczne, które dzięki ogromnemu postępowi pozwala niejednokrotnie uratować wiele z tych zębów, które dotychczas musiałyby być usunięte.

Dlaczego zęby leczone kanałowo ciemnieją i są mniej wytrzymałe od zębów zdrowych?

Dzieje się tak dlatego, że zęby leczone endodontycznie pozbawione są miazgi zębowej – żywej części zęba, która odpowiada za kontakt zęba z resztą organizmu oraz pośredniczy w dostarczaniu tkankom zęba substancji odżywczych. Zatem ząb leczony kanałowo to ząb martwy, czego objawami i skutkami są właśnie ciemniejsza barwa, mniejsza wytrzymałość mechaniczna oraz brak reakcji na zmiany temperatury.

Co można zrobić by ząb leczony endodontycznie nie był ciemniejszy od zębów pozostałych?

Taki ząb można po prostu wybielić z zastosowaniem różnych metod. Jednym z bardziej popularnych sposobów wybielania zębów martwych jest metoda wewnątrzkomorowa. Polega ona na umieszczeniu w komorze zęba preparatu wybielającego i zabezpieczeniu go szczelnym opatrunkiem stomatologicznym. Zabieg stopniowego wybielania powtarza się kilkukrotnie, aż do osiągnięcia pożądanego efektu.