Ortodoncja

Nazwa ortodoncja pochodzi od greckich słów orthos – prosty i odous – ząb. Współczesna ortodoncja zajmuje się jednak nie tylko prostowaniem zębów ale także:

Zakres leczenia ortodontycznego:

• badaniem narządu żucia dziecka w czasie wzrostu i rozwoju,
  • zapobieganiem morfologicznym i czynnościowym zaburzeniom narządu żucia,
  • leczeniem zaburzeń w obrębie narządu żucia u dzieci i dorosłych.
  • wczesne, proste metod z wykorzystaniem ćwiczeń wykonywanych przez pacjenta (mioterapia),
  • aparaty ortodontyczne.

Etapy leczenia ortodontycznego:

• wykonanie badania i przygotowanie materiałów diagnostycznych ( gipsowe modele uzębienia pacjenta ,  zdjęcia RTG  i  foto według wskazań )
  • ustalenie planu leczenia
  • założenie aparatu ortodontycznego
  • regularne (comiesięczne) wizyty kontrolne w okresie leczenia (przeważnie 1,5-2,5 roku)
  • zdjęcie aparatu po wyleczeniu pacjenta
  • utrzymanie efektów leczenia, tzw. retencja

Leczenie ortodontyczne a wiek pacjenta

Nie ma ściśle określonego przedziału wiekowego, w którym prowadzi się leczenie ortodontyczne. Zwykle wstępnej oceny zgryzu dokonuje pediatra, gdy dziecko ma ok. 2 lat i pełne uzębienie mleczne.

Do ortodonty najczęściej trafiają dzieci w wieku 8-12 lat kierowane przez pediatrę, lekarza stomatologa, laryngologa lub logopedę. Współczesne metody pozwalają na skuteczne leczenie ortodontyczne także osób dorosłych. Również osoby starsze bywają pacjentami ortodonty bo zdarza się i tak, że najpierw należy poprawić zgryz by móc następnie zastosować zadowalające leczenie protetyczne.

Kiedy należy zgłaszać się do ortodonty

Można wskazać na pewne objawy, które powinny skłonić pacjenta do odwiedzenia gabinetu ortodontycznego i skonsultowania się z lekarzem ortodontą. Objawy te są nieznacznie różne dla dzieci i dla osób dorosłych, i tak odpowiednio:

(Nie każdy z tych objawów musi zawsze oznaczać konieczność leczenia ale o tym powinien zadecydować specjalista ortodonta.)

Jakie objawy u dziecka wskazują na potrzebę konsultacji ortodontycznej:

• asymetria w rysach twarzy
  • szkodliwe nawyki (np. ogryzanie paznokci, ołówków, długopisów, ssanie palca, smoczka)
  • wada wymowy
  • oddychanie ustami
  • dysfunkcja języka
  • stale otwarta buzia
  • przedwczesna utrata zębów mlecznych (najczęściej na skutek powikłań próchnicy)
  • nadmiernie wysunięta lub cofnięta bródka
  • nieprawidłowe uszeregowanie zębów: nadmierne stłoczenia lub szpary między zębami.